Статистика |
Онлайн всего: 2 Гостей: 2 Пользователей: 0 |
|
Par piedošanu. Kā piedot ienaidniekiem?
«…Es
viņam vaicāju: «Ja nokļūsti tādā situācijā, kad tevi nomoka tie, no kā nav
iespējams aiziet, kā sevī apslāpēt naidu, vēlmi atriebties, kā neiekrist
aizvainojuma lamatās?» Viņš (virspriesteris A. Meņs) sacīja: «Ir
jādomā nevis par pāridarītāju, bet par Jēzu Kristu. Tiklīdz doma par
pāridarītāju ir iezagusies galvā, tā jādzen prom. Biežāk raudzīties uz
mākoņiem, uz zvaigznēm, radīt sevī tādu klusumu kā tur, augšā. Bet uz
apstākļiem raudzīties it kā no tālienes un augšas, it kā Jūs būtu nomiris un
aplūkojat savu dzīvi no citas pasaules. Nedrīkst iegrimt konfliktos». «Dzīves noslēpums» arhimandrīts Viktors (Mamontovs) .«Tu dzīvo pasaulē, kur netrūkst ļaunuma.
Tas vienmēr provocē, bet tu nepadodies tam. Uz ļaunu neatbildi ar ļaunu, bet
centies noturēties pretī mīlestībā. Uz jebkuru tikumiska, garīga līmeņa
pazemojumu tev apkārt centies atbildēt nevis ar tā pazemināšanu, bet
paaugstināšanu. Ja noturēsies – dzīvosi, ja nē – mirsi garīgi un fiziski. (с.110) Piedot – dot dzīvību. Nepiedodu tev – tātad nedodu tev dzīvību. Piedot – dot brīvību. Es tevi atbrīvoju. Daudzi cilvēki saka:
„Es labprāt piedotu, taču nespēju aizmirst”. Bet vai tad cilvēkam patīk
stāvoklis, kad viņš ir ierāvis sev pirkstā skabargu? Viņš taču neturēs skabargu
pirkstā un neteiks, ka jūtas labi. Viņš steidz izvilkt skabargu. Tas, kurš atsaka piedošanu, kaitē pats
sev. Šī skabarga sēž viņā, un viņam no tā sāp. Ļaunatminība sagrauj to, kurš to
dara. Jācenšas atbrīvoties no tās, jo cilvēks atrodas verdziskā, nebrīvā
stāvoklī. Ļaunums tura viņu, un viņš vairs nespēj izdarīt neko labu. Kad es piedodu pāridarītājam, es palaižu
viņu brīvībā, es dodu viņam dzīvību. Tad iznāk, ka arī es pats sev to dodu.
Garīgs labums gan viņam, gan man. Bet atmiņa? Esmu viņam piedevis, taču visu
atceros. Skabarga ir izvilkta, taču roka vēl ilgi sāp. Var pat palikt rēta uz
visiem laikiem. Taču, redzot šo rētu, mēs neizjūtam sāpes. Mēs vienkārši to
redzam. Tādēļ, ja arī atmiņā ataust bijušais, tad ne jau tāpēc, ka es to vēlos.
Ja arī atausa atmiņā – vajag palaist. Nedrīkst ilgi atcerēties ļauno, tas ir
postoši. Atmiņu vajag attīrīt. Ar to ir domāta gan cilvēka atmiņa, gan veselu
tautu atmiņa, kas uzkrājusi sevī daudz savstarpēju aizvainojumu. Mēs cīnāmies ar nodomiem. Tie atnāk
– mēs tos kontrolējam, pārbaudām, kas tos iedveš. No Dieva nāk labie nodomi, no
velna – tikai ļaunie. Labos nodomus mēs pieņemam, ļaunos – aizdzenam. Kad
cilvēks sēž piekurinātā istabā un pēkšņi atveras durvis, iebrāžas vējš, sapūš
sniegu – cilvēks neturpinās sēdēt, neko nedarot, - viņš piecelsies, aizvērs
durvis, lai nesaaukstētos. Tā arī šeit: lai nesaslimtu garīgi, vajag aizvērt
durvis ļauniem nodomiem. Nereti var dzirdēt šādus vārdus: „Esmu
gatavs viņam piedot, taču viņš nelūdz piedošanu. Kā gan es varu viņam piedot?” Vienmēr ir jāsāk ar sevi. Cilvēka vietā
nevar izlemt šo jautājumu. Ja nelūdz, lai nelūdz. Vajag pateikt Dievam, parādīt
viņam šo situāciju: „Tu redzi, kas notiek? Viņš nevēlas manu piedošanu. Es
nespēju labot šo cilvēku, to spēj tikai Tu”. Bet kā rīkosies Dievs – tas ir noslēpums.
Var notikt tā, ka cilvēks ir bijis pārpildīts ar naidu, aizkaitinājumu un
nepiedošanu, iestrēdzis tajā, un pēkšņi kaut kādā dīvainā veidā viņš sāk
mainīties. Kāda sieviete bija ļoti sarūgtināta, ka
viņas kaimiņiene gadiem ar viņu nesveicinājās. Viņai bija ļoti grūti dzīvot
līdzās kaimiņienei. Pat uzmācās domas, ka labāk būtu, ja viņas vispār nebūtu
pasaulē. Es pavaicāju: - Tu mēģināji kādreiz aizlūgt par
viņu? Viņa saka: - Tas ir pretīgi, neiespējami. - Visu, ko tu tikko pateici man, pasaki
Dievam, - es viņai saku. - Bet vai tad tā būs lūgšana? - Var palūgt Dievu arī par spīti savam «nevaru». Tu domā, ka
lūgšana ir ekstāze, asaras? Lūgšana – tā ir komunikācija ar Dievu. Tu vari
skaidri pateikt par sevi neizliekoties, ka, lūk, Dievs, es esmu tāda, manī ir
dusmas uz šo sievieti, un es pat nevēlos aizlūgt par viņu. Viņa mēģināja aizlūgt par kaimiņieni. Pēc
tam atnāk un saka man: - Vakar viņa man uzsmaidīja. Kad mēs nespējam piedot, mēs varam uzticēt
šo cilvēku Dievam. Nodot viņu Dieva rokās. Tā lūdzās metropolīts Antonijs. Kad viņš
gribēja palīdzēt cilvēkam, pielika pūles, bet nekas neizdevās, viņš sacīja
Dievam: „Tu, Dievs, esi radījis šo pasauli. Viss ir Tavās rokās, katra cilvēka
dzīvība. Paņem šo dvēseli, Tavu radījumu, un dari ar to, ko vēlies, ko es
vēlētos izdarīt, bet nespēju, jo Tu esi Dievs, bet es – cilvēks”. Viss ir jānodod Dieva rokās. Bet kā viņš
rīkosies, mēs nezinām – tas ir noslēpums. Bet ja mēs lūdzam, viņš nevar
neatsaukties. Dievs vienmēr grib, lai cilvēks kļūst dzīvs, nevis miris. Grēku nožēlošana nozīmē pavērsienu. Ja mēs
redzam, ka cilvēks agrāk mums ir nodarījis ļaunu, bet šodien nekādas
ļaundarības neveic, tas nozīmē, ka viņš ir pavērsies pret Dievu. Viņš vairs
nespēlējas ar grēku, neatskatās atpakaļ, bet iet uz priekšu. Reizēm vaicā: «Esmu aizvainojis cilvēku. Viņš man piedeva, es pieņēmu piedošanu, taču
sev es piedot nespēju». Vajag lūgt Dievam, lai viņš atbrīvo no tā.
Es nespēju atbrīvot sevi no grēka, bet Dievs spēj. Var palūgt: „Kungs, es
nespēju sev piedot, bet Tu vari!” Dievam viss ir iespējams. Svētais Šarls de
Fuko sacīja: „Dievs ir neiespējamā valdnieks”. Ļevs Tolstojs «Teikas,
pasakas, aforismi» M., Amrita-Krievzeme 2009 «с. 228. DUSMAS. Jo augstāk sevi ir nostādījis cilvēks, jo vieglāk viņš glabā sevī dusmas uz
cilvēkiem. Jo pazemīgāks ir cilvēks, jo labestīgāks viņš ir un mazāk dusmojas. Nedomā, ka tikumīgums slēpjas drosmē un
spēkā: ja tu spēj pacelties pāri dusmām, piedot un iemīlēt to, kurš tevi ir
aizvainojis, tad tu dari labāko, ko vari izdarīt cilvēkam. Tiesa, varbūt nav tavos spēkos nedusmoties
uz to, kurš aizvainoja, nodarīja tev pāri. Taču tu vienmēr vari atturēties no
tā, lai nedz ar vārdu, nedz ar darbu neizrādītu savas dusmas. Dusmas vienmēr rodas no bezspēcības. «Cilvēks lamā, apvaino tevi – nepadodies
viņam, nenostājies uz tā ceļa, uz kura viņš grib tevi uzvedināt, nedari to
pašu, ko viņš.» (Marks Aurēlijs). …... Lai labi sadzīvotu ar cilvēkiem, vajag
saskarsmē ar viņiem atcerēties, ka nav svarīgi tas, ko man vajag, un tas, ko
vajag tam, ar ko esmu saskāries, bet svarīgi ir tas, ko no mums abiem vajag tam
dievam, kurš mīt mūsos abos. Tikai atceries par to, kad tevī parādīsies
nelabas jūtas pret cilvēku, un tūdaļ pat atbrīvosies no tām. ….. ……Tiesa, ir grūti būt labam ar izvirtušu
cilvēku, ar meli, īpaši tad, ja viņš vēl arī apvaino jūs, taču tieši ar viņu,
ar šo te cilvēku arī vajag būt labam gan viņa, gan sevis labad. Ir žēl cilvēka, kad viņš ir izģērbts,
nosalis, izsalcis, taču cik reizes vairāk ir jāžēlo cilvēks, ja viņš ir
krāpnieks, dzērājs, zaglis, laupītājs, slepkava! Tas cilvēks izjūt ciešanas ar
savu miesu, bet šis – ar to, kas ir dārgākais pasaulē - dvēseli. Ir labi pažēlot nabagu un palīdzēt viņam,
taču labākais ir nenosodīt izvirtušo, bet pažēlot viņu un palīdzēt viņam. Ja tevi ir aizvainojis cilvēks, tu vari
atbildēt uz aizvainojumu kā suns, kā govs, kā zirgs: bēgt no pāridarītāja, ja
viņš ir spēcīgāks par tevi, vai arī parādīt zobus, badīties, spārdīties. Bet vari atbildēt uz pārestību kā
saprātīgs cilvēks – vari pateikt sev: šis cilvēks mani aizvainoja, tā ir viņa
darīšana; savukārt mana darīšana – darīt to, ko es uzskatu par labu: darīt
viņam to, ko es novēlu pats sev. 232. p. Lai cik kaitējošas būtu dusmas
citiem cilvēkiem, tās visvairāk kaitē tam, kurš dusmojas. Cilvēki var
izvairīties no savu ienaidnieku dusmu sekām, taču nekad neizvairīsies no savu
grēku sekām... Tu domā, ka tas, uz kuru dusmojies, ir tavs ienaidnieks; bet
tavs galvenais ienaidnieks ir dusmas, kas krājas tavā sirdī. Un tādēļ ātrāk
izlīgsti mieru ar savu ienaidnieku, apslāpē sevī šo sev tik mokošo sajūtu…. …. Nedz debesīs, nedz jūrā, nedz kalnu
dzīlēs, nav visā pasaulē vietas, kurā cilvēks varētu atbrīvoties no ļaunuma,
kas mājo viņa sirdī.» …Katram no mums
daudzas reizes dzīvē ir gadījušās situācijas, kad mūs nodeva, apzaga,
aizvainoja... Un kad vajadzēja piedot. Arī manā dzīvē. Kādam piedot bija
relatīvi viegli un ātrāk aizmirsās. Bet bija arī tā, ka sirdī dzima neciešama
sāpe, aizvainojums, kas piepildīja visas domas, sirdī krājās dusmas, un šī inde
saēda mani, manu dvēseli. Saindēja manas dienas, notikumus, mainīja manu
raksturu un pakāpeniski iekrāsoja šajā tonalitātē visu, kas nāca no manis.
Dvēselē elle... Nebija manos
spēkos tikt ar to galā un piedot. Es ilgi aizlūdzu par ienaidniekiem, par mūs
neieredzošiem un pāri darošiem (ir tāda lūgsna), lūdzu Dievu atbrīvot mani no
nepiedošanas sāpes, kas plosīja mani. Grēksūdzē nožēloju to, ka nespēju piedot.
Un ne pirmajā, ne otrajā grēksūdzē (vienlaikus ar pastāvīgu katras dienas lūgšanu
– lūgumu par piedošanu ienaidniekiem, par manas dvēseles atbrīvošanu no
aizvainojuma) pēkšņi atnāca ilgi gaidītais tīrības, sirdsmiera un neizmērojama
miera stāvoklis. Kāpēc Dievs ne
uzreiz deva man atbrīvošanos? Noteiktā manu lūgšanos posmā man gribējās arī
mieru sirdī, it kā piedot. Un tajā pašā laikā redzēt atmaksu pāridarītājiem. Tā
ir piedošana? Nē. Tā ir piedošanas ilūzija. Patiesībā es vēlos nosodīt, sodīt,
atriebties. Es, nevis Dievs spriedīs taisnu tiesu. Lūk, tāda patiesībā toreiz
bija mana lūgšana. Tikai
kad vispirms pāri spēkam, pāri savam Ego lūdzu labumu maniem pāridarītājiem un
kad šī lūgšana kļuva patiesa, tikai tad arī patiešām notika piedošana. Interesanti, ka
tad, kad atbrīvojās un attīrījās mierā mana dvēsele, sākās problēmas maniem
pāridarītājiem. Un uzzināju es par to tāpēc, ka viņi vērsās pie manis pēc
palīdzības. Mani pārsteidza naudas summa, kuru vienam no maniem pāridarītājiem steidzami
vajadzēja atdot kādam, jo viņam draudēja un „ieslēdza skaitītāju” – par katru
nenomaksājuma dienu auga procenti – 672 lati: tieši par šo summu šis cilvēks
bija apkrāpis mani. Un tad es sapratu, ka esmu patiešām piedevusi, jo nebija
nedz ļauna prieka, nedz gandarījuma... šīs emocijas bija man svešas un
nepatīkamas. Es vērsos lūgsnā: „Kungs, es nevēlos atriebes, man to nevajag, es
nevēlēju viņiem ļaunu, jo es visu nodevu Tavās rokās un paļāvos uz Tavu
žēlsirdību”. Taču šajā situācijā Dievs izlēma šādi. No otras puses,
daudzus gadus pirms šīs situācijas viens cilvēks man ļoti nodarīja pāri, nostādīja
smagā morālā un materiālā situācijā. Man arī nebija viegli piedot un pieņemt,
īpaši redzot, kā viņš plaukst un zeļ... Es skaitīju lūgšanas un lūdzos Dievu
palīdzēt piedot un izkļūt no smagās situācijas. Viss notika. Gan piedevu, gan
droši vien, pateicoties tam, divu smagu gadu laikā mans stāvoklis nekļuva
spīdošs, toties nostabilizējās. Tam cilvēkam nebija nekādu zaudējumu, soda...
Taču man tam nav nozīmes, tā ir Dieva lieta, nevis mana Ego. Galvenais – kas ir
manā sirdī. Kurš piedod, tam tiks piedots. Mēs visi šeit
uz Zemes esam mācekļi. Katra situācija ir mūsu mācību stunda, un katrā
situācijā mēs uzzinām kaut ko jaunu par sevi. Atdzimstot caur piedošanu, mēs
paceļamies uz citu frekvenci, mūsu dvēseles iegūst jaunu skanējumu, kaut kas
tumšs izgaist uz visiem laikiem, mūsu sirdī parādās vairāk mīlestības. Un
piedot kļūst arvien vieglāk. Miers sirdī
likvidē iekšējo spriedzi un konfliktu. Es mīlu tevi (Džo Vitale. Dzīve bez ierobežojumiem. M. eksmo 2011) «Vienmēr tev apkārt būs skaistais, tīrais,
augstais un tev labvēlīgais, kad tu ej pa personīgā „Es” ceļu. Iet pa šo Ceļu nozīmē dzīvot pilnvērtīgu
dzīvi, kas piepildīta ar dievišķām domām, nodomiem un darbiem. Un otrādi, nostādot pirmajā vietā savas
grēcīgās domas, tu ar savām rokām izvēlies nepilnīgu dzīvi, kas piepildīta ar
slimībām, apjukumu, aizvainojumiem, nomāktību, nosodījumu un nabadzību.». «Lūgšana par tiem, kas sagādājuši mums
sarūgtinājumu, ienes sirdī mieru,
iedarbojas uz šiem cilvēkiem un padara mūsu
lūgšanu iedarbīgu».
|
Календарь | « Сентябрь 2024 » | Пн | Вт | Ср | Чт | Пт | Сб | Вс | | | | | | | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
|
|